Talvea on kulunut, melko lämpimissä oloissa vieläpä. Sain sähköjohtoasioita järjestettyä ja vasta äskettäin kävin sitten hitsaamassa nuo tekemäni ylimääräiset sivutuet kiinni telineeseen. Nou problem. Nyt kun ajattelen niin entistenkin suunnittelussa on jotain hyvää, mutta jouduin niiden hitsauksia vahvistamaan ja vaihtaisin niihin vielä kierretangot. Ne on pilattu poraamalla iso reikä tangon keskelle, vääntövartta varten. Laskin pinta-aloja huvikseni ja totesin että reikä vie tangon vahvuudesta noin puolet. Tällainen on huonoa suunnittelua kun vääntämisen voi hoitaa muutenkin.

Telinep%C3%A4iv%C3%A4%20003.jpg

Kuvassa kiristelen uutta sivutukeani. Tässähän ei ole muuta vikaa kuin että kierretankokohtaan on hieman matkaa yläpäästä, aiheuttaen sinne turhaan vipuvarsivoimaa, momenttia. Entiset on tältä osin paremmat, mutta tosiaan poraamalla heikennetyt.

riki%20bruce%20r3.jpg

Editoin kuvaan veneeni päälle 15-metrisen maston purjeineen, ja vettä alle. Yksimastoisuus tuntuu nyt ihan hyvältä vaihtoehdolta. Tällaiseen laskevaan perään ei kunnolla sovi takamasto (mesaani), paitsi jos tekee hyvän jollatelineen takaosaan ja siihen takapuomin levanki kiinni. Jollateline kiinnostaa, mutta se vie näkyvyyttä, muuttaa painopistettä ja haittaa komeaa visiotani asumisesta perä kiinni laiturissa ja takaovesta kulkemista. Mutta en tarkemmin suunnittele vielä tuonne asti. Olen kuitenkin aikeissa hitsata sisälle takamaston vahviketangon varuilta, jospa se mesaani tulisi joskus sinne laitettua.

Minulle tarjottiin 16-metristä mastoa ostettavaksi. Se ei ole harvinainen koko näissä, mutta takiloinnin yhteydessä on ajateltava köliä ja nyt kun olen senkin tilavuutta laskenut niin näyttää että kölistä olisi tulossa vain pari tonninen? Odotin 3000-3500 kiloista. Purjevarustus ei tietenkään voi olla liian korkea jos köli on kevyt. En vielä laskenut paljonko sinne on lyijyä valettu joten täytyypä vielä tarkistella. Loput oli tarkoitus täyttää betonilla jonka paino on korkeintaan 2,5 kg/litra kun taas lyijy painaa 11,35 kg/litra. Lyijyä lisäämällä köliin siis saisi paljonkin painoa mutta jos ei sitä ole suunniteltu niin painavaksi niin saadaan paljon ongelmia kun vene uikin syvemmällä tai väärässä asennossa tai köli peräti tipahtaa kanaaliin ristiaallokossa kryssiessä.

Subscribe

Tuli kysymys että voiko blogistani tilata huomautuksen sähköpostiin kun uusia juttuja ilmestyy? Voi, siten että klikkaa kommentointinappia ja alhaalta rasti asiaa koskevaan ruutuun ja lähettää viestin minulle. Joudun ilmeisesti julkaisemaan kommenttisi jotta systeemi alkaa toimimaan vaikka siinä ei asiaa olisikaan, joten tämän artikkelin kommenttiosastoa voi pitää roskiksena johon kerään sellaiset sisällöttömät kommentit joiden tarkoitus on vain tilata sähköpostihuomautus. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista ja nimeksi ja viestiksi voi laittaa mitä vaan.

Blogini muutostöiden yhteydessä Samin kommentti hävisi niin etten saa sitä enää näkyviin vaikka tallessa onkin joten julkaistaanpa se vaikka tässä:

"Näistä voit kurkkailla, mitä muut ovat teräsveneidensä parissa puurtaneet:

http://personal.inet.fi/koti/ruokoma/

http://www.kolumbus.fi/~w430618/johanne/

Näistä on ollut paljon iloa omassa projektissani :)"