Moottoripäivänä pistin merkille että veneessä on sisäpuolella joitain lähes ruosteettomia peltejä. Ne kun maalaisi äkkiä niin selviäisi hyvin pienellä pintahionnalla ennenkuin ruostuvat lisää.stainless%20steel-normal.jpg

Tuumasta toimeen, tulin työkalujen kanssa rientäen paikalle ja pistin hösseliksi, sillä maalauskelejä on luvattu enää pariksi päiväksi. Muutenkin kiinnostaa saada valkoista maalia sisälle koska onhan tuo ankea ja pimeä tuollaisenaan, ja maalia olisi hyvä saada käytettyä koska ostin 10 kg (9,2 litraa) pöntön ajatellen että saisin enemmänkin maalattua vielä tänä syksynä.

No en taida saada paljoa maalattua, mutta sen verran tein että hioin porakoneen hiomalaikalla pintaruosteet pois 6-7 neliömetrin alueelta ja pensselöin litran maalia siihen. Huomenna on koitettava pitää toinen maalauspäivä koska se on varmaankin syksyn viimeinen, ellen sitten järjestä kunnon lisälämmitystä sisälle. Sekin on mahdollista sillä minulla on enon vanha kamina mutta siinä on kyllä harvinaisen pieni tulipesä eikä siis lämpö riitä kovin kylmään keliin kun ei veneessä ole mitään eristystäkään. Tulen pitäminen veneiden säilytysalueella on melko kyseenalaista mutta rohkenisin tässä ainakin kokeilla asiaa kun paikkani on vähän syrjässä muista rakentelunkin takia ja piippu nousisi korkealle. Ja se tulipesä on todella pieni.

Vielä ei tullut kuvaa maalatusta pinnasta mutta tässä kannelta komea kuva kun olen saanut noita kaiteita rakenneltua noinkin pitkälle. Hienosti ovat kaarella kun puukaupassa oli valmiiksi vääntyneitä lankkuja tarjolla, joista valitsin kaikkein kieroimmat. Tein sirkkelillä pu-liimatut sormijatkokset kumpaankin kaiteeseen, mistä olen ylpeä kun onnistuikin hyvin. Pitää tuonne keulaan vielä tehdä lyhyet osat mutta niitä on taivutettava rajusti, mitä aion yrittää keittämällä lankkuja foliokääreessä. Keulakaiteessa ei edes ole puukaiteelle kiinnikkeitä vaan täytyisi päästä hitsaamaan sellaiset.moottorip%C3%A4iv%C3%A4%20003-normal.jpg

Kuvan alareunassa näkyy kun olen jättänyt kolme lankkua lyijypainojen alle taipumaan. Kyllä ne on siinä vähän taipuneet, sopii hyvin ahterin sivukaiteiksi mutta takakaide vaatii myös rajumman keittelytaivutuksen.

Huomaa katon tasaisuus. Siinä luulisi olevan jonkunlaista kaarevuutta mutta tässä on tehty tasainen katto, kenties isopurjeen puomin tai levangin liikkeitä ajatellen. Harmi vaan kun pressun päälle kertyy vähän vettä mutta täytyy joka tapauksessa rakennella parempaa pressutusta tähän kunhan ehtisi.

Sisältä vielä kuva, keulasta perään päin. Hämärää on ja liikkuminen vaivalloista ilmankin. Valkoista maalia tosiaan kaivataan. Keskellä on tuommoinen korotettu tasohäkkyrä. Ohjaamo tulee sen päälle ja alle moottori ja kaikki tekniikka ja tankit. Alustavasti ajateltuna.

moottorip%C3%A4iv%C3%A4%20011-normal.jpg