Tutkimista

Moottorista on otettava selvää ja mielellään pian. Haaveilen että sitä voisi käyttää voimanlähteenä jo rakennusvaiheessa, esim. pyörittämään kompressoria hiekkapuhaltimelle. Tätä varten selasin netistä tietoja diesel-moottoreista. Sitten istuin alas pilssiiin ja tarkastelin lampulla pitkän aikaa moottoria ja tein muistiinpanot merkinnöistä joita löysin.moottorip%C3%A4iv%C3%A4%201-normal.jpg

Tiedän missä on ilmanotto, mutta siitä puuttuu kokonaan suodatin, millainen lieneekään. Öljysäiliöstä menee näköjään letku ilmanottoon jotta koneen lämmetessä öljystä haihtuvat haisut menisi ilman mukana sylinteriin. Näin käykin jos kone on käynnissä, mutta sen sammuttua voisin kuvitella öljyn käryä pääsevän hieman moottorista ulos imukanavan kautta. Tästä tulee mieleen että pitäisikö ilma johtaa putkea pitkin ihan ulkoa asti koneelle?

Diesel-moottorien polttoaineensyöttö on monimutkainen systeemi. Löysin tuon laitteen ja paikan kaasuvaijerille, joka muuten on hieman turha osa sillä se liikuttaa vain seuraavaa osaa, varsinaista kaasuvipua jossa vaijeri voisi olla kiinni ja siten pitää koneen mahdollisimman simppelinä mutta hyvä näinkin, tässä on mahdollisuus päättää kaasuvaijerin suunta. Polttoaineputket meni neljään sylinteriin ja jostain syystä ne oli vieläpä yhdistetty toisiinsa, ehkä tasatakseen paineita niin että joka sylinteri saisi varmasti saman annoksen dieseliä.moottorip%C3%A4iv%C3%A4%202-normal.jpg

Öljytikku löytyi, ja koneessa oli myös öljyt sisällä. Öljypohja näkyy, täyttökorkki ja öljynsuodatin. Tuttuja elementtejä.

Kytkin on iso mötikkä ja hyvin näkyvillä. Sitä on ruoste turmell... patinoinut. Vaikka moottori on Toyota, kytkimessä lukee "Piikkiön venevarustaja". Toisella puolella kampiakselia on kiilahihna joka pyörittää jotain tuuletettua sähkövärkkiä, liekö joku laturi tai starttimoottori. Vai hoitaako se peräti kumpaakin virkaa? Hihna pyörittää myös ilmeisesti venttiileitä, ja jotain mystisiä muita kiilahihnoja tai rattaita muovikuoren alla? Sen täytyy liittyä polttoaineensyöttöön, luulen. Tätä kiilahihnasysteemiä pystyy pyörittämään osan kierrosta käsivoimin. Kiva oli nähdä sen liikkuvan edes näinkin.

Pakosarjan ympärille on tehty kotitekoisen näköinen laatikko josta on tarkoitus virrata jäähdytysvesi läpi. Tulo ja poistoaukot siinä on mutta ei edes kiinnikkeitä letkuille. Ehkä ne on hitsattava kiinni. Pakoputkeakaan ei ole yhtään enempää joten koneen käynnistämisestä syntyisi kunnon meteli näin.

Moottoria ei tällaisenaan saa käyntiin eikä minulla ole toivoa ilman ammattiapua. Tässä törröttää omituisia avoimia putkenpätkiä, letkuja ja sähköjohtoja. Näistä luulen tunnistaneeni vain polttoaineen syötön. Akkua ei ole eikä sitä ilmanputsaria eikä jäähdytysjärjestelmää, enkä nyt ole varma oliko tässä starttimoottori jossain. Luulen ettei välttämättä olisi kovin iso operaatio laittaa tämä hörähtämään käyntiin tilapäisesti. Sitä jatkuvampaa työkalukäyttöä ei näillä varusteilla voi vielä ajatella.moottorip%C3%A4iv%C3%A4%205-normal.jpg